sâmbătă, 21 aprilie 2018

Recenzie literară: This Side of Paradise & The Beautiful and Damned de F. Scott Fitzgerald (1922)

Când eram în gimnaziu, am descoperit un volum negru, cu scris auriu pe copertă în biblioteca mamei mele. Era Blândețea nopții, roman semnat de F. Scott Fitzgerald. A fost prima mea întâlnire cu acest scriitor și mi-a plăcut foarte mult cartea - plină de melancolie, povestea unei vieți și a unei iubiri sortite eșecului. Mai târziu, am citit Marele Gatsby și cam în aceeași perioadă am cumpărat volumul de față, This Side of Paradise & The Beautiful and Damned.
 This Side of Paradise/ Cealaltă parte a Paradisului apare în 1920 și prin intermediul protagonistului, Amory Blaine, un student la universitatea Princeton, înfățișează cititorului, în toată splendoarea sa, viața tinerilor din perioada de după Primul Război Mondial. Accentul se pune pe prietenii lui Amory, pe relațiile dintre ei și pe sentimentele ce se nasc și transformă un grup de tineri în adulți. Statutul social, proveniența, banii și încercarea de a răzbate în lume reprezintă principalele motive ale romanului.
The Beautiful and Damned (1922), tradus la noi ca Cei frumoși și blestemați, apărut la editura Polirom,  are în prim plan societatea newyorkeză și elita din era Jazzului. În miezul acțiunii se află Anthony Patch și Gloria Gilbert, doi tineri ce se îndrăgostesc și se căsătoresc, relația lor fiind reprezentativă acelor vremuri.
Deși ambele romane mi-au plăcut, nu au reușit să ajungă la nivelul primei cărți semnate de Fitzgerald pe care am citit-o. Tinerii din Cealaltă parte a Paradisului sunt amuzanți, teribiliști, vanitoși și departe de a fi maturi. Cuplul Anthony-Gloria din Cei frumoși și blestemați par a fi destul de siguri pe ei la început, cu un țel bine definit și serioși, însă odată ce se căsătoresc, lucrurile încep să degenereze, iar cele două personaje își pierd conturul și se transformă în ceva nedorit pentru partener.
Interesant este faptul că aceste două romane au cucerit inima unei femei, care s-a căsătorit cu autorul, devenind cunoscuta Zelda Fitzgerald.  Mi se pare foarte romantic modul în care Fitzgerald a „curtat-o” pe Zelda - nu prin scrisori de dragoste, ci prin două romane.
Volumul de față s-a citit ușor, m-am relaxat lecturând și imaginându-mi personajele, decorul și modul în care s-a desfășurat acțiunea. Fitzgerald are un stil de a scrie ce te introduce cu ușurință în atmosfera din roman, astfel încât nu îți dai seama când a trecut timpul. This Side of Paradise & The Beautiful and Damned sunt tocmai potrivite pentru o lectură de seară.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu